andhika | tharuna

"sekelumit kisah [ SUKA & DUKA ] anak penghujung benua"

Friday, December 01, 2006

Bertemu Kembali...

astaga... lamanya aku tak menjengah blog aku nie... macam bertahun2 tak update! hahaha... ni semua gara2 penangan myspace ler... sampai aku alpa nak update blog aku... apa2 pun, mulai harini aku akan sentiasa coretkan apa jua cerita untuk tatapan kengkawan semua...

banyak gak cerita menarik sepanjang 'zaman kesuraman' blog aku nih. huhuhu... paling menarik masa outstation kat sabah & sarawak hampir 2 minggu beberapa minggu lepas. tulah kali pertama aku jejakkan kaki ke bumi borneo. niat di hati nak jelajah brunei sekali tetapi apakan daya masalah ngan passport lak... destinasi pertama aku kota kinabalu. tatkala aku berada kat sana rasa macam bukan kat malaysia lak! rasa macam kat manila! hehehe... lepas tu aku pi sandakan & tawau... nak habaq mai pasal makanan nih... happening giler kat sandakan! ikan bakaq murah2 nooo... seminggu kat sabah memang perut aku penuh ngan ikan2 fresh jer... tawau kureng sikit ler tapi still murah nak bandingkan ngan semenanjung. dah terlanjur kat bumi di bawah bayu ni tak complete kalau tak borong mutiara2 kat pasar filipina! adalah sikit buah tangan untuk mak aku...

dari tawau aku terbang semula ke kk n stay semalam kat airport view hotel sebelum berlepas ke miri keesokannya. bestlah jugak miri tu tapi barang2 taklah semurah kat sabah... biasalah bandar minyak... kuda laut jadik simbol bandar miri. kat sana aku stay kat umah syed, mentor aku. ahaks.... mentor ker??? thanks bebanyak kat dia coz bawak aku jenjalan. gambar kat atas tu dialah yang amik kat muzium petroleum. kat sinilah minyak pertama negara kita dijumpai kira2 100 tahun yang lepas...

hari ketiga aku kat miri aku pi gua niah. pi sensorang jer coz kengkawan yang lain semua cancel last minute... aku nekad jelah driving pi sana n masuk gua seorang diri. alhamdulillah tiada perkara yang tak diingini berlaku. gua niah - salah satu tempat yang aku idamkan nak pi sejak kecil akhirnya dapat ku jejaki... maha suci Allah, sungguh aku terpegun keajaiban ciptaanMu... bila berada di dalam gua seorang diri ditemani kegelapan aku terasa diri ini begitu kerdil sekali. aku kembali ke miri dari niah dengan perasaan yang begitu gembira. insyaallah jikalau ada rezeki lagi, akan aku kembali ke gua niah lagi!

dari miri aku ke kuching. meow! hehehe... aku stay kat singgahsana lodge berhadapan ngan sungai sarawak. sungguh indah pemandangan kat sini. teringat lak kat dayang nurfaizah & camelia! hehehe... jiwa aku begitu sinonim dengan budaya sarawak. pua kumbu, tikar sarawak, ukiran kayu orang ulu dan sebagainya buat aku terpesona sekali... puas tawar menawar tikar sarawak & pario di tebingan, akhirnya 3 gulung tikar aku borong! ikan terubuk lak aku beli kat pasar satok. tu semua kengkawan kat semenanjung yang pesan...

3 hari aku kat kuching sebelum ke sibu. kalau miri dengan kuda lautnya, sibu lak menggunakan angsa sebagai simbol. takde apa yang menarik tentang sibu. makanan halal payah sikit nak diperolehi kat sini. puas aku berjalan cari makanan halal, last2 jumpa kat pasar... nasib malang lak, mi goreng yang aku minta terus menutup selera aku! dahlah mi kuningnya kejang macam baru keluar peti ais, bau kapur begitu kuat sekali... nak taknak malam tu aku kuar hotel lagi carik burger lak...

dari sibu aku kembali ke semenanjung. hampir 2 minggu meninggalkan semananjung buat aku rindu semula untuk kembali ke borneo! insyaallah kalau ada rezeki...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home