andhika | tharuna

"sekelumit kisah [ SUKA & DUKA ] anak penghujung benua"

Tuesday, February 19, 2008

Berita Sedih Dari Kampung...

Saat ini aku berada di Pulau Pinang, lebih tepat lagi 1926 Heritage Hotel di Jalan Burmah. Baru sampai tengahari tadi. Ermm, biasalah atas urusan kerja...

Aku terima panggilan dari ibunda tercinta ketika aku sedang lepak bersama teman sepejabat di kedai mamak sekitar Persiaran Gurney. Suara ibuku tersekat-sekat sebelum kedengaran dia menangis teresak-esak. Jantungku tiba-tiba berdebar-debar. "Naper mak?" Dia lambat menjawab, yang kudengar hanyalah suara tangisannya tidak henti-henti. "Benny dah mati, nak..." Aku terkedu seketika. Gelas berisi teh halia yang ku genggam kuletak kembali di atas meja. Teman dihadapanku merenung tajam kearahku seolah-olah ingin mengetahui apa isi cerita yang sedang kubincangkan di dalam telefon...

Benny Alfira Nasution Ramos! Begitulah nama glamour yang kuberikan kepada kucing siam pemberian temanku di Putra Height pertengahan tahun lalu. Pada mulanya aku agak keberatan membela kucing yang kurus kering dan berkudis di bahagian peha itu. Dahlah diri sendiri tak terbela, inikan nak bela kucing! Masih teringat lagi kata-kata temanku bila aku bercerita tentang 'belaan' baruku itu. Benny agak payah menyesuaikan diri tinggal di rumahku pada awalnya. Almaklumlah rumah pangsapuri... Mungkin dia sudah biasa bermain di halaman rumah sebelum ini. Aku membela Benny dengan penuh kasih sayang. Seminggu sekali aku mandikan dia. Makan minumnya kelihatan lebih mewah dari tuannya sendiri! Lama kelamaan Benny nampak selesa tinggal denganku. Dia sangat cergas dan lincah sekali. Segenap ruang di dalam rumah kecilku menjadi taman permainannya. Ada sesekali aku terjumpa ekor cicak yang putus bersepah di atas permaidani. Adakala aku ternampak bangkai-bangkai sang lipas di ceruk-ceruk rumah. Itu semua kerja Benny! Paling tidak dapat kulupa bagaimana hebatnya dia menangkap sibur-sibur yang sedang terbang tinggi!

Ada satu peristiwa paling tidak dapat kulupakan. Kalau tidak silap ianya berlaku dalam bulan Ogos tahun lalu. Ketika itu aku sedang bersiap untuk ke Kuching, Sarawak. Aku bercadang menumpangkan Benny di rumah teman tidak jauh dari rumahku. Setelah memasukkan semua barang-barangku ke dalam kereta tiba giliran si Benny pula. Dia duduk diam di dalam kereta. Aku buka sedikit cermin agar dia tidak lemas. Selepas itu aku naik semula ke rumah untuk mengambil sangkar dan makanannya. Sampai di kereta semula, aku dapati Benny telah lesap! Puas aku panggil namanya tapi senyap tanpa jawapan. Aku selongkar setiap ceruk kereta namun hampa. Mana perginya dia ni? Takkan dia boleh keluar dari ruang cermin yang kecil ni? Bawah kerusi tiada, di dalam but pun tiada. Aku jadi tak keruan. Aku berjalan kaki serata taman perumahanku memanggil namanya. Beberapa orang ku temui ku tanyakan sama ada terlihat kucing siam yang comel itu. Mereka hanya menggelengkan kepala. Memang pasti dia telah hilang! Disebabkan tidak mahu ketinggalan kapal terbang, aku terus memandu menuju ke Stesyen ERL Putrajaya. Sambil memandu, bermacam-macam andaian aku fikirkan tentang kehilangan Benny. Aku telefon ibuku di kampung memaklumkan kejadian itu.

Hari kelima aku di Bumi Kenyalang. Lebih tepat lagi di Bintulu. Aku terima panggilan dari ibu. Suaranya lain dari biasa. Dipendekkan cerita, ibuku menerima kunjungan beberapa orang pegawai polis dari Balai Polis Kukup di tempat kerjanya. Mereka mendapat arahan dari Balai Polis Putrajaya supaya mejejaki alamat pemilik kenderaan bernombor flet JFT... Mereka menerima aduan dari orang awam yang melalui tempat meletak kenderaan di Stesyen ERL Putrajaya tentang "Penyeksaan Haiwan Paling Kejam di Putrajaya!"

Aku pulang ke Putrajaya keesokkannya. Di cermin keretaku penuh dengan nota yang memaki hamunku! 'Tidak berhati perut!', 'Manusia kejam!' dan bermacam-macam lagi bahasa kesat yang menyesali tindakanku. Rupa-rupanya Benny terperangkap di dalam kereta sejak aku sedar kehilangannya 6 hari sebelum itu! Benny hanya dapat dikeluarkan pada hari kelima oleh polis-polis Putrajaya dalam keadaan lemah. Orang ramai yang melalui kawasan tersebut menyangkakan aku sengaja mendera Benny dengan menjemurnya di tengah terik matahari! Oh tidak sekali-kali! Bagaimana dia boleh hidup selama 5 hari tanpa makan dan minum ditambah pula di bawah panas mentari? Kuasa Tuhan...

Kini Benny benar-benar telah tiada. Dia yang kuhantar ke kampung pada Hari Raya Puasa yang lepas sudah sampai masa meninggalkan kami sekeluarga. Ibuku yang paling sedih. Benny bersama 'abang angkatnya' Emil lah menjadi peneman ibuku yang kesepian di kampung selama ini. Dia telah hilang dari semalam sebelum jiran ibuku terjumpa bangkainya di tepi jalan. Hanya bahagian kakinya yang pernah berkudis dahulu dijumpai....

Gambar terakhir Benny beberapa sebelum dia menemui ajalnya...


Ni juga antara aksi terakhir Benny bersama Emil...


Benny dalam ribaan tuannya...


Macam belangkas, tidur pun nak bersama...

7 Comments:

  • At 1:58 PM , Blogger Adi Osman said...

    aiyayayaya..

    cmane kau tak nampak dia dalam kereta ek?
    hish...kesian benny!

     
  • At 6:25 PM , Blogger MOLY said...

    sedihnya benny dah x de lagi ...

    sedih jugak citer benny terkurung 5 hari ..

    poor benny
    :(

     
  • At 1:43 PM , Blogger tasnim orang kaya said...

    alaa sedih nya, teringat lagi u citer kisah benny kat i yang teringgal dalam kereta dulu......
    emmmr......takpe la "patah tumbuh, hilang berganti"......

     
  • At 7:32 PM , Blogger andhika tharuna said...

    benny alfira dalam kenangan...

     
  • At 12:23 PM , Blogger Aya Rohaya said...

    BANI......
    nakal sgt,lari2 + lompat2...cuba dok senyap2+sopan santun+lemah-lembut+pandang kiri+kanan..sure selamat di jalan raya.....takziah utk ko...teringat lak kejadian BANI hilang dalam keta....lagi tragik kes tu....hsik!hishK!....

     
  • At 11:36 AM , Blogger sabrinaabubakar said...

    Siannyer Benny dah tak ada..and sian Emil takde kawan dah mesti dia sedey kan?

     
  • At 7:00 PM , Blogger DatinDiaries said...

    hurmmmm......nice blog...

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home