andhika | tharuna

"sekelumit kisah [ SUKA & DUKA ] anak penghujung benua"

Tuesday, January 08, 2008

Tinggalan Kolonial Pulau Mutiara


Belum terlambat lagi ingin aku ucapkan Selamat Tahun Baru 2008! Lama juga aku tak 'update' blog aku ni. Bukan apa, tak sempat aku nak menulis disebabkan banyak kerja luar...

Hari kedua di tahun baru aku sudah berada di Pulau Pinang atas urusan kerja. Rasanya belum pun 2 bulan lepas aku ke sana. Kalau terlalu kerap kita ke sesuatu tempat, mesti timbul rasa bosan di dalam kepala. Untuk merasai kelainan, aku sengaja memilih hotel yang agak jauh sedikit dari pusat bandar. Kali ini 1926 Heritage Hotel di Jalan Burma menjadi tempat aku menginap. Kali pertama melihat imej bangunan hotel ini di dalam Internet, aku sudah jatuh cinta! Sungguh klasik! Tiba di sana pada awal pagi 2 Januari 2008 membuatkanku tersenyum lebar. Kagum terhadap senibina lama yang terpampang di depan mata. Menurut sejarah bangunan tersebut asalnya merupakan kuarters kerajaan sebelum dijadikan hotel. Bagi yang menggemari suasana ala kolonial di samping sewa hotel yang berpatutan bolehlah ke sini...

4 Comments:

  • At 2:45 PM , Blogger Rush Murad said...

    Next time kalau aku pi Penang, nak stay hotel ni.... cantik banget!

     
  • At 2:14 AM , Blogger andhika tharuna said...

    maybe next week or next 2 weeks pi sana lagi... :)

     
  • At 7:19 PM , Blogger Unknown said...

    pencipta lagu Laksmana Raja di laut itu bapak sulaiman bc nama nya...
    waktu itu bpk sulaiman bc punya prosa tp dia tidak punya arsemen nya musik musik nya..

     
  • At 6:51 PM , Blogger Bangasbersorak said...

    entahlah kadang itam putih tak jelas...entah mane betul....

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home