andhika | tharuna

"sekelumit kisah [ SUKA & DUKA ] anak penghujung benua"

Thursday, February 21, 2008

Catatan 3 Hari 2 Malam


Aku sampai ke pintu rumah dari Pulau Pinang kira-kira jam 6 petang tadi. Lazimnya aku menaiki kapal terbang ke sana tetapi kali ini aku menaiki kereta jabatan. Perjalanan yang jauh sememangnya meletihkan walaupun aku tidak memandu. Dalam perjalanan pulang siang tadi sempat juga aku singgah membeli jambu air di Hentian R&R Tapah.


Cacing Di Bilik Mandi!

3 hari 2 malam di sana, banyak juga cerita menarik ingin aku kongsikan. Pertama mengenai hotel tempat aku menginap. Aku memilih 1926 Heritage Hotel sekali lagi seperti kedatanganku sebelum ini. Aku sedang menonton tv selepas 'check-in' tiba-tiba dimaklumkan teman sebilik bahawa terdapat kebocoran paip di dalam bilik mandi. Aku buat endah tak endah sahaja kerana beranggapan ianya tidaklah seteruk mana pun. Selang beberapa ketika aku baru sedar dek kerana khayal menonton tv, rupa-rupanya temanku telah 'selamat belayar' di atas katilnya. Aku terus ke bilik air untuk 'menunaikan hajat'. Memang benar ada paip bocor yang agak serius! Kalau dibiarkan, alamat boleh banjir bilik aku! Sambil sibuk mencari sumber kebocoran paip tersebut, aku terpandang lantai bilik air tersebut yang agak kotor seolah-olah dipenuhi rumput dan lumpur dari padang bola gamaknya. Aku teliti lagi... eh ada cacinglah! Banyak betul cacing-cacing halus berwarna merah berserakan di atas lantai yang becak tersebut! Apasal pulak jadi macam ni? 'Cleaner' tak datang bersihkan atau buat 'housekeeping' ke? Dahlah paip bocor, ada cacing lak tu! Tanpa lengah-lengah lagi, aku ambil kepala paip dan halakan ke lantai tetapi oleh kerana paip bocor, tekanan air menjadi rendah menyebabkan niat aku nak membersihkan kotoran tersebut terbantut. Hanya cacing-cacing merah itu sahaja yang berjaya aku bersihkan...

Aku memaklumkan tentang masalah tersebut kepada pihak pengurusan hotel. Tidak lama kemudian 'rombongan cik kiah' menyerbu bilikku untuk membuat apa yang patut. Nampaknya pekerja-pekerja yang membersihkan bilik air ragu-ragu dengan ceritaku mengenai cacing lebih-lebih lagi bukti kehadiran cacing tersebut telah habis aku cuci tadi. Dipendekkan cerita kami dipindahkan ke bilik lain selang beberapa pintu dari bilik yang asal. Wakil pihak pengurusan, seorang wanita Punjabi yang fasih berbahasa Melayu meminta maaf atas apa yang berlaku. Dia nampaknya begitu ikhlas sekali membantu kami berpindah bilik. Aku dan teman sebilik meninggalkan mereka dengan kerja mereka menuju ke bilik baru. Aku kembali semula ke bilik lama setelah menyedari aku tertinggal jam tangan. Belum pun sampai ke pintu bilik tersebut, aku terdengar wanita Punjabi tadi sedang mengumpat dengan pekerja-pekerja pembersihan berbangsa Indonesia dan Bangladesh mengenai aku. Dari perbualan mereka nampaknya seolah-olah menuduh aku mereka-reka cerita tentang cacing! Astaga, takkanlah aku nak mereka-reka cerita semata-mata nak berpindah bilik?! Apa yang aku dapat? Demi terpandang saja aku tercegat di hadapan mereka, topik yang dibincangkan terus ditukar! Wajah-wajah mereka pucat lesi! Aku malas nak panjangkan cerita, aku ambil jam tanganku dan terus berlalu sambil memandang mereka dan berkata, "Jumpa ke cacing-cacing tu?"


Rasa Macam Dalam Sampan!

Hari kedua (20 Februari 2008) aku berpindah ke Hotel Merchant di tengah-tengah Bandaraya Georgetown. Aku sampai di sana kira-kira jam 4 petang. Bilik aku di tingkat 9. Baru saja aku buka pintu bilik tiba-tiba aku rasa melayang. Macam orang pusing kepala! Lepas tu aku tengok pintu dan beralatan di dalam bilik berayun seolah-olah berada di dalam sampan yang terolek-olek di atas laut! Kemudian temanku menjerit mengajakku berlari turun ke bawah. Gempa bumi ni! Aku bergerak pantas keluar dari bilik sambil membawa semua barang-barang menuju ke lif. Aku lihat alat-alat pemadam api dan bingkai-bingkai gambar yang tergantung di luar bilik semuanya berayun! Sampai di lobi, rupanya sudah ramai yang turun. Ni mesti ada gempa bumi atau tsunami di Sumatera fikirku. Malam itu, Buletin Utama menyiarkan bahawa terdapat gempa bumi berlaku di Sumatera. 3 orang mati dan ramai yang cedera.

12 Comments:

  • At 2:03 PM , Blogger tasnim orang kaya said...

    eeii yerk ker.... suspen tuuu... hari berikutnya?????

     
  • At 5:12 PM , Blogger andhika tharuna said...

    memang ler suspen. hari berikutnya terus balik kl... :)

     
  • At 2:40 AM , Blogger Aladdin a.k.a. Gustiadipati said...

    ok pe...kenangan terindah pe, bole buat bahan cerita. But typical manusia la kalau salah sendiri tak nampak, bila dah kena baru nak sedar (",)

     
  • At 2:43 PM , Blogger Rush Murad said...

    baru plan kalau ke penang nak stay kat hotel tuuuuuuu....... eeermmm.... stay kat tempat lain lerrr ek....

     
  • At 11:56 AM , Blogger Wanpetunjuk said...

    Salam...dengar crita hotel tu vogue sgt....klu dah ade cacing segala mcm mana nih....kerna nila setitik rosak susu sebelanga...heheheh

     
  • At 2:23 PM , Anonymous Anonymous said...

    Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Fragmentadora de Papel, I hope you enjoy. The address is http://fragmentadora-de-papel.blogspot.com. A hug.

     
  • At 10:15 PM , Blogger Mrs.Sheikh said...

    hiii..
    cacing merah tu mmg selalu ada kat bilik air.. cacing tu suka kelembapan...:) i know sebab bilik umah i pun kdg2 muncul cacing merah, haluss.. celah2 dinding...kalo siram sah2 mengeletiss kaann???

     
  • At 3:32 PM , Blogger CRAZY BEAUTIFUL88 said...

    salam, akak lah kan kalu ader cacing kat toilet jangan arap aku bersiram. sanggup berlengit

     
  • At 12:46 AM , Blogger arsaili said...

    salam kenal..ingin ke Penang..hardly can remember penang, pegi masa kecik je

     
  • At 4:36 PM , Blogger patungcendana said...

    salam...just blog hopping...via chronicle. selamat hari raya qurban.

     
  • At 3:14 PM , Blogger elle said...

    la..heritage 1926 dah dekat ngan rumah....nape tak singgah mai....he he

     
  • At 12:35 PM , Blogger mohdariqsalem said...

    hi,can we exchnage our banner,if u done have banner,i still can postyur link,please let me know after it done.thank

    http://www.riqzmiecreation.blogspot.com/

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home